KÖP

När du har lagt din beställning träffas avtal om köp mellan dig och Värmepumpen Västra Mälardalen (VVM), som är en del av Peter Improvement AB. En bekräftelse skickas ut till den e-postadress du angav vid beställningen. Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning.

VVM ingår ej avtal med personer som inte är myndiga (under 18 år).
VVM förbehåller sig rätten att neka en order.

PRISER

Våra priser anges alltid inklusive moms. Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel samt uppenbart felaktiga priser. Misstänkta fall av falska beställningar och bedrägeriförsök polisanmäls. 

ÅNGERRÄTT

Du som privatperson har enligt lag 14 dagars ångerrätt. Vid köp av produkt kombinerat med installation är ångerrätten gällande till 24 timmar innan installationen påbörjas, dock längst i 14 dagar. Installationen ses som påbörjad på utsatt starttid.

Alla returer återsänds ända till dörr, med exempelvis Postnord.

 

Följande måste dock uppfyllas vid åberopade av ångerrätt:

  • Produkten ska returneras i väsentligt oförändrat skick
  • Produkten får ej vara använd eller trasig.
  • Produkten skall returneras i originalförpackning samt med inneremballage.
  • Produkten skall vara komplett med samtliga tillbehör och originalhandlingar.

Om ovanstående punkter inte uppfylls så kan vi inte godkänna din retur och varan returneras tillbaka till dig samtidigt som du debiteras för fraktkostnaden.

Kontakta oss först via e-mail på Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. eller per telefon innan du returnerar en vara. Du får då information av oss om hur du går tillväga med returen. Önskar du returnera en vara så står du själv för returfrakten.

VID ÅNGER AV TJÄNST ELLER INSTALLATION

Vid ånger av tjänst/installation gäller att ångerrätt löper ut senast 24 timmar innan utförande av tjänst påbörjas. Tjänster ses som påbörjade på utsatt starttid.

BESTÄLLNINGSVAROR

Ångerrätt enligt Distansavtalslagen gäller ej för beställningsvaror eftersom dessa är speciellt beställda från leverantör. Varan kan alltså inte avbeställas efter det att beställningsprocessen påbörjats och ej heller returneras efter leverans.

 

 

Garantier

 
Garantier ges utöver vad som stadgas i Konsumentköplagen resp. Köplagen. Om inget annat anges, gäller garantivillkoren både privatpersoner och juridiska personer (såsom organisationer och företag).Din orderbekräftelse gäller som underlag för garantin; du får inte något separat garantibevis. OBS: vissa varumärken måste registreras hos tillverkaren för att garantin ska gälla. Denna information står på respektive produkt.För att materialgarantin ska gälla måste luft-luftvärmepumpar, AC (av luft-luftvärmepumpsmodell) och luft-vattenvärmepumpar (av split-modell) installeras av certifierad kylfirma.

Vad är garanti?

En garanti är en typ av extra försäkran till varan eller tjänsten som kan lämnas av en tillverkare och/eller försäljare om att upprätthålla en viss typ av kvalitet och funktion under den avsedda tiden.

Vad är totalgaranti?

Med totalgaranti menas att om det uppstår fel på själva produkten eller ingående komponenter kommer en installatör och ersätter den trasiga delen. Garantin gäller ej skador orsakade p.g.a. handhavandefel. Ej heller skador från yttre åverkan som t.ex. blixtnedslag eller skadegörelse. Korrekt handhavande formuleras i respektive bruksanvisning. Det förväntas även att värmepumpen handhas med sunt förnuft för att undvika att skador på pumpen skapas.

Vad är kompressorgaranti?

Kund har rätt att få en ny kompressor skickad till sig, om kunden kan påvisa fel på den befintliga. Kunden ansvarar själv för att den nya kompressorn monteras korrekt. VVM kan neka kunden en ny kompressor om kunden verkar ha fel, eller att orsaken till felet beror på bristfällig skötsel, bristfällig installation, skadegörelse el. dyl.

Vad innebär materialgaranti?

Materialgaranti är en av de vanligaste formerna av garantier som lämnas till en slutkund och innebär ett extra skydd vid produktfel, där köparen under sin garantitid erhåller den defekta delen eller komponenten från säljaren eller tillverkaren. Montering, utbyte och felsökning av tekniker ingår inte i denna typ av garanti.

Kundens ansvar

Kostnader för felsökning eller monteringsarbete där VVM inte informerats och i förhand godkänt att arbete skall utföras ersätts ej. Beror felet däremot på felaktigt handhavande kommer kunden själv att debiteras besöket. Garantin omfattar inte förbrukningsmaterial såsom filter etc. Inga anspråk på kringkostnader kan heller ställas på till exempel förlorad energibesparing etc. Om du anser att din produkt har ett fel, kan du kontakta oss via e-post Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.. Vi tillhandahåller reservdelar då eventuella fabrikationsfel inträffar, förutsatt att de använts normalt och installerats i enlighet med gällande normer.

Jag fick avslag på min garanti, varför då?

Garantierna gäller under normala förhållanden och förväntningen av konsument och/eller ägare av produkten är att den används med sunt förnuft, under normala förhållanden och att produktens skötsel och- serviceanvisningar efterföljs. Ett fel som uppstår på grund av vanvård eller oaktsamhet kommer inte att repareras på garanti.

Reklamationsrätt - inte samma sak som garanti

När du har köpt en produkt har du alltid genom konsumentköplagen rätt att reklamera varan till säljaren inom tre år, olikt garanti som kan fortsätta längre än tre år. Reklamationsrätten ger dig som konsument chansen att påpeka för säljaren ett ursprungligt fel på produkten och få hjälp att åtgärda det. Till exempel genom rådgivning, besök och reparation. Felet skall reklameras till säljaren inom vad man kallar för skälig tid. Alla produkter som reklameras till säljaren inom två månader räknas som skälig tid, men även fall som reklameras efter kan räknas som skälig tid beroende på omständigheterna. Bevisbördan skiftar beroende på när felet inkom till säljaren. Reklamerar man felet inom sex månader ligger ansvaret hos säljaren. Reklamerades felet efter sex månader så ligger bevisbördan hos köparen.

Luft-luftvärmepump - är aldrig primär värmekälla

En luft-luftvärmepump är alltid bara ett komplement till en primär värmekälla. Om du installerar en luft-luftvärmepump ska du därför behålla el-elementen, så att dessa kan hjälpa till vid riktigt låga temperaturer eller om luft-luftvärmepump går sönder. Du kan inte få någon kompensation för förlorad besparing eftersom en luft-luftvärmepump är ett komplement.

Att pröva ett fall med utomstående part

I de fall när man bedömer att oberoende, utomstående part bör få göra ett utlåtande till hur en tvist eller reklamation bör lösas finns hjälp att få av t.ex. Allmänna reklamationsnämnden. Man bör ta i beaktning att allmänna reklamationsnämnden inte har någon juridisk makt och att alla tvister inte kan avgöras av andra än av svensk domstol. Här nedan finner du länkar till olika myndigheter och organ gällande reklamation och konsumenträtt.
Allmänna reklamationsnämnden   www.arn.se
Konsumentverket   www.konsumentverket.se
0771-423300

 

Peter Improvement AB - Vretberga Norrgård 264 - 732 96 Arboga